Dag 19 – Pine Island

Gisteren is de tijd stil blijven staan.. 2 x een dag 17 gepubliceerd. En zo zitten we dan ineens al op dag 19. Na gisteren flink gelopen te hebben, staat dat voor vandaag wat minder op de planning. Gisteren was dus geen luie dag, maar ik was lui met het blog door geen tekst te schrijven. Zo zie je dat het één toch niet zonder het ander kan. Maar soms heb ik er gewoon even geen zin in. Vandaag zijn we (lees Harm) eindelijk eens wat later wakker. Hij slaapt zo slecht dat ik hem laat slapen. We zitten daardoor pas om 8.30 uur aan het ontbijt en besluiten niet de geplande kayaktocht te doen. Daarvoor vertrekken we liever wat vroeger.

In plaats daarvan rijden we naar Pine Island. Maar eerst stoppen we om te tanken. Voor de eerste maal met deze auto, hij is echt veeeeeel zuiniger dan de auto die we vorige week reden. Pine Island is het grootste eiland in het zuidwesten aan de Gulf Coast en ligt tussen Cape Coral, Sanibel en Captiva Island. Op Pine Island zie je hoe dit deel van Florida eruit zag voor het ontwikkeld werd.

Matlacha is de kleurrijke toegangsweg tot het eiland, vol restaurants, kunst, antiek en curiosa winkeltjes. Daarna rijd je langs duizenden palmen, in alle soorten en maten. Er zijn veel kwekerijen voor palmbomen, tropische planten en fruit. Het is ons nu duidelijk waar de grote huizen in Cape Coral hun mooie palmen vandaan halen.

We rijden het eiland over van Bokeela naar St James City. Bij St James City bezoeken we de Galt Preserve. Één van drie Preserves op die het eiland rijk is. In deze Preserves doen ze hun best de natuur van dit gebied in de natuurlijke oorspronkelijke staat te behouden. Erg leuk om dat te zien en doorheen te wandelen. Zo krijg je echt wel een idee van hoe dit deel van Florida was. Inclusief de vele daarbij horende muggen…. 😬😬 Harm wordt flink geprikt of eigenlijk aangevallen door deze prik grage beestjes. Tot nu toe was ik het enige slachtoffer. Ondanks de hier aangeschafte DEET, weten ze mij toch altijd te vinden.

We zien ook eindelijk een paar Osprey’s. Hadden we nog helemaal niet gezien en dat is best wel raar… Alle voorgaande jaren zagen we ze altijd regelmatig en op veel verschillende plekken. Gisteren bij Lover’s Key was er ook geen één! We hebben de reden niet kunnen vinden, maar vermoeden dat de langdurige giftige Red tide, die vorig jaar de Gulf teisterde ook de oorzaak is van de uitgedunde populatie van de Osprey’s. Zij leven tenslotte van vis. Naast tonnen vis die gedood zijn door de Red tide, zijn er ook heel veel dieren die vis op hun menu hebben erdoor gedood.

Het is weer een goed warme dag, na ons rondje over Pine eiland is het hoog tijd het verfrissende zwembad op te zoeken.

Eind van de middag fotograferen we op weg naar de Publix een ander nest van de Florida Burrowing Owls. Deze uiltjes zijn uniek in Cape Coral, ze wonen in een kuil in de grond, die ze als nest en voor beschutting gebruiken. Ze graven de kuil niet zelf, maar nemen het over van grond eekhoorns en andere kleine dieren die een hol graven. Ze zijn door de City of Cape Coral geadopteerd als de Official City Bird.

8 gedachten over “Dag 19 – Pine Island

1. Wat een heerlijke dag!!! Die rit langs die huizen alleen zou ik al geweldig vinden. Bij die natuur wandeling haakte ik al af bij het woord muggen en al helemaal bij de woorden Weet helpt niet. Dat is ook een van de grootste reden dat je mij niet zo gauw zo’n natuur wandeling ziet doen. Ze moeten mij ook altijd hebben. Maar prachtige foto’s!!

2. Wat een leuke plaats met die gekleurde huisjes! Gelukkig weer Ospreys gezien en ander wildlife. Af en toe moet je ook even lekker in het zwembad relaxen. Heerlijke dag, alleen de muggen is waardeloos en Deep woods, dat is een sterk anti muggen spul. Misschien helpt dat? Geniet lekker verder samen.

3. Ach wat is het toch mooi daar op die eilandjes(of schiereilandjes)Dat zou best kunnen dat de vogelpopulatie is uitgedund door de Red tide. Wat een leuk luchtbed, lijkt me heerlijk om daarop te dobberen. Die muggen zijn wel heel vervelend als je lekker in de natuur wilt lopen.

4. Pine Island ziet er prachtig uit zeg, had dat al als tip gekregen van iemand in mei, maar er niet van gekomen. Ospreys zag ik in mei nog wel bij Lovers Key. Maar kan best zijn dat ze inmiddels slachtoffer zijn geworden natuurlijk…

5. Pine Island is echt mooi, 2 jaar geleden konden wij er niet komen in verband met de schade van hurricane Irma en vorig jaar zijn we het gladweg vergeten. Dit jaar echt maar eens gaan doen, het is overigens op nog geen 10 min rijden van ‘onze’ villa 😉 En dan de Burrowing Owls , ik kan gewoon niet wachten om ze weer te gaan bekijken en fotograferen 🙂

6. Wat is Pine Island leuk …al die gekleurde huisjes ! Oohh die muggen zijn echt vreselijk 😞. Prachtige zonsondergang foto 😍